Proč se v zimě solí silnice? Žáci osmého ročníku zkoumali jev, který využívají silničáři při posypu zledovatělých vozovek. I při – 20°C je směs ledu a kuchyňské soli (chlorid sodný – NaCl) kapalná. V domácím prostředí žáci mohli změřit až- 15°C.

Výsledky žákovského zkoumání můžete vidět níže na fotografiích. Plechovku od prkénka nelze oddělit, protože k němu přimrzla. Naměřená teplota je kolem -15° C. Chladicí směs byla tvořena ledem a kuchyňskou solí. Směs při svém vzniku snižuje teplotu. Její teplota tuhnutí je také velmi nízká.

Pokus si můžete v tomto mrazivém období vyzkoušet také. Odkaz na návod chemického pokusu: zde  Plechovku lze nahradit pevnou skleněnou nádobou, prkénko jinou podložkou, např. i papírem.

Zimu  bez náledí přejí osmáci.

 

Ukázka žákovského referátu

Proč se solí silnice v zimě:
Teplota tání ledu za normálních podmínek je 0 °C. Pokud do něj ale přidáme sůl, jeho teplota tání klesne, podle množství přidané soli, až na přibližně -21 °C. Směs sněhu a soli je tedy při teplotě 0 °C nad svou teplotou tání – sníh začne tát. Na tento děj se spotřebovává teplo a to se projeví snížením teploty směsi. Výsledkem je směs, která má sice teplotou nižší než 0 °C, ale je z velké části roztátá.